29.11.2017 року в каб. №14 відбулась презентація-демонстрація уроків учителфі ЕНВК №1, підготовлених з використанням SMART-технологій та інтерактивної дошки
Досвідом створення уроків з використанням новітніх інтерактивних технологій поділилась учитель початкових класів Мартиненко В.В.
Світова глобалізація та динамічний розвиток сучасного суспільства посприяли появі «СМАРТсуспільства», в якому спостерігається ріст відкритості і доступності інформації та інформаційних ресурсів на рівні розвитку інтеренет-технологій. Важливе значення відносно змісту інформаційного суспільства має інформація та інформаційні ресурси підприємства, галузі економіки регіону, країни та світу. Відповідно до чинних державних програм, впровадження інформаційно-комунікаційних технологій є національним пріоритетом освіти України в сучасних умовах. З метою досягнення пріоритетних цілей освіти та науки 12 липня 2012 року Міністерством освіти, науки, молоді та спорту України було видано наказ №812 «Про впровадження пілотного проекту «Learnin – SMART навчання». Метою даного проекту є змістовне наповнення сучасного електронного інформаційного навчального середовища системи загальної середньої і вищої освіти, формування нового рівня освіти та підвищення її якості за рахунок впровадження інтерактивно-комунікаційних технологій. Основу розвитку СМАРТ-технологій (SMART-технологій) становить Інтернет, а тому відправною точкою процесу формування СМАРТ- суспільства слід вважати світову глобальну мережу. Перехід до суттєво нових ринкових умов господарювання ставить перед вищою школою нові умови щодо підготовки фахівців різних галузей економіки. Відповідно і вимоги до науковопедагогічного персоналу ставляться набагато вищі. Зростання увагидо питання підвищення кваліфікації педагогічних кадрів пояснюється наступними причинами: - зростання обсягу наукової інформації; - прогрес галузі техніки та технологій; - інтеграція освіти, науки та виробництва; - глобалізаційними процесами.
SMART-технології – це інтерактивний навчальний комплекс,
що дозволяє створювати, редагувати та поширювати мультимедійні навчальні
матеріали, як в аудиторний, так і в позааудиторний час.
Визначення абревіатури СМАРТ є наступним:
- самокерований;
- мотивований;
- адаптивний;
- ресурсозбагачений;
- технологічний.
Тобто дані технології покликані насамперед економити час
та ресурси для досягнення цілей навчання як студентів так і викладачів.
Основними СМАРТ-технологіями навчання, що використовуються у вищій школі в
сучасних умовах наразі є - проведення занять за допомогою мультимедійних
презентацій.
Інтерактивні доски SMART Boards; -
інтерактивні дисплеї Sympodium. Головне завдання, яке має бути вирішена за
допомогою СМАРТ-технології – це максимальне донесення навчального матеріалу до
користувача. Основними вимогами, що мають висуватися до даних технологій є: -
доступність – всі учасники навчального процесу повинні мати змогу
використовувати ті чи інші технології; - ефективність – може визначатися як
підвищення рівня сприйняття навчальної
інформації, покращення успішності, зростання ініціативності та наукової
активності студентів,учнів ; - економічність – економія часу, ресурсів; -
агрегативність; - комплексність – має дотримуватися принцип комплексності, за
якого можливий ефект синергізму. В сучасних умовах, СМАРТ-технології уже не є
новиною. Основна проблема впровадження їх в Україні пов’язана із недостатнім
розумінням перспектив та всіх можливостей даної продукції, а також обмеженими
технічними можливостями окремих навчальних закладів (забезпечення доступом до
мережі Інтернет, відсутність необхідного технічного та програмного забезпечення
та ін..).. Одним із шляхів вирішення даної проблеми, на думку окремих
спеціалістів, є розробка ефективної стратегії впровадження СМАРТ-технологій на
практиці, що також передбачає підготовку кваліфікованих спеціалістів даної
галузі та покращення матеріально-технічного забезпечення освітніх закладів. Це
дозволить Україні конкурувати із іншими країнами, а також виробляти продукцію
не лише для удосконалення процесу навчання, а й для впровадження у суспільне
життя
Українська шкільна освіта значною мірою базується на старій радянській системі, що
передбачала єдину програму навчання та загальний підхід для всіх, незалежно від
здібностей та бажань кожного учня. До чого це привело – добре відомо. Не
дивлячись на обов’язковість середньої освіти, для багатьох учнів відвідування
школи скоріше є формальним, і не приносить ні задоволення, ні глибоких знань.
Але
сьогодні сформувались зовсім інші вимоги до навчання.
Інтерактивний програмно-технологічний навчальний комплекс
на основі SMART Board є втіленням новітнього засобу мультимедійних технологій і
є по суті могутнім технічним засобом навчання. Він має власне програмне
забезпечення, яке легко інтегрується з найбільш поширеними програмами-додатками
(SMARTNotebook, ActivInspireSuite, RM_Easiteach Next Generation), що відкриває
широкі можливості щодо розробки й використання інтерактивних наочних
матеріалів, навчальних елементів та інтерактивних уроків.
SMART Board як технічний засіб навчання має два
діалектично поєднані аспекти: педагогічний
і технічний.
Педагогічний аспект охоплює питання, які пов’язані зі створенням специфічних
носіїв навчальної інформації, їх змісту відповідно до дидактичних вимог
навчального процесу, а також із розробкою методики їх застосування.
Технічний аспект охоплює питання створення або пристосування апаратури,
яка задовольняла б педагогічні й технічні вимоги щодо подання (вироблення)
навчальної інформації.
При проектуванні застосування технології SMART Board в освітньому
процесі належить керуватися такими методичними принципами:
– підпорядкування технології SMART Board педагогічній
задачі, а не навпаки;
– розумне дозування використання технології SMART Board в
сполученні з традиційними методами навчання;
– поєднання можливостей традиційних і нових видів технічних
засобів, таких як інформаційні комп’ютерні технології;
– вибір такого варіанту застосування технології SMART
Board, завдяки якому роль вчителя підвищується.
Питання доцільності застосування технології SMART Board.
Вчитель повинен завжди виходити з того, що технічні засоби не є самоціллю, а
лише засобом, який дає змогу як найефективніше розв’язувати освітньо-виховні
завдання. Щоб визначити доцільність використання технології SMART Board на
заняттях, слід враховувати численні фактори: педагогічну і наукову якість
інтерактивних навчальних елементів, інтереси й вік учнів, зміст матеріалу, що
вивчається, методичну зрілість самого педагога тощо.
Залежно від дидактичної доцільності методика використання
технології SMART Board може змінюватися. Якщо технологія SMART Board
використовуються з дидактичною метою як наочна ілюстрація живого слова вчителя,
такий метод називають наочно-ілюстративним. Якщо ж технологія SMART Board
використовуються як основне джерело нової інформації, а вчитель організовує при
цьому активну пізнавальну діяльність учнів, спрямовану на сприймання,
осмислення, творче відтворення цієї інформації, то такий метод називають активно-евристичним.
Педагогічна ефективність уроку залежатиме від того, наскільки вміло вчитель
зможе відшукати адекватну змістові заняття форму повідомлення нової навчальної
інформації. Тому залучення технології SMART Board у навчальний процес
передбачає ретельну попередню підготовку вчителя – методичну й
організаційно-технічну. У методичній підготовці можна розрізнити такі основні
етапи:
1.
Добір
до теми, що вивчається, таких технічних можливостей SMART Board, які
відповідають освітньо-виховним завданням уроку, і створення відповідного
навчального матеріалу.
2.
Попередній
перегляд і тестування створеного засобами SMART Board навчального матеріалу з
метою аналізу його змісту.
3. Визначення
доцільності використання створеного навчального
матеріалу, виходячи із формування світогляду, розширення можливостей
демонстраційного експерименту, ознайомлення з історією науки, розвитку
критичного мислення, здійснення зв’язку історії з життям тощо.
4.
Визначення
форми навчального заняття для застосування навчального матеріалу, створеного
засобами SMART Board.
5.
Визначення
функцій технології SMART Board в структурі заняття (повідомлення нової
інформації, ілюстрація, узагальнення, систематизація, навчальний проект,
закріплення, контроль).
6.
Вибір
провідного методу у використанні технології SMART Board (наочно-ілюстративний,
активно-евристичний) і методичних прийомів показу (повністю, частинами,
окремими кадрами).
7.
Визначення
способів активізації пізнавальної діяльності учнів на етапах використання
технології SMART Board (повідомлення мети перегляду, постановка завдання, в
тому числі проблемного, контрольні питання, складання плану, використання
вправ, розв’язання задач, обговорення).
8.
Складання
плану заняття. Отже, під час підготовки до проведення занять у формі
інтерактивного навчання із залученням технології SMART Board необхідно
визначити мету, скласти план і зміст самого заняття, визначити послідовність
роботи з інтерактивною дошкою, порядок демонстрації навчального матеріалу, а
також вирішити, які пояснення будуть його супроводжувати, який час треба надати
учням для адекватного сприйняття інформації і т. ін. А саме створення й
проведення інтерактивного уроку передбачає педагогічні вміння вчителя та роботу
в два етапи: перший – «домашня заготовка», другий – робота в аудиторії.
Немає коментарів:
Дописати коментар