«Відкриття народжуються там,
де закінчуються знання вчителя
й починається нове знання учня»
К.Федін
Мета засідання педагогічної ради: формування наукового підходу до
використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному
процесі на сучасному етапі
Завдання засідання педагогічної ради:
1. Ознайомлення
педагогічного колективу з новітніми інформаційно-комунікаційними технологіями
та можливостями їх доцільного використання в навчально-виховному процесі.
2. З’ясування
стану участі предметних методичних об’єднань та відповідних творчих груп у
створенні єдиного освітнього інформаційного середовища закладу.
3. Обговорення
доцільності впровадження новітніх інформаційно-комунікаційних технологій в
навчально-виховний процес, їхніх переваг та слабких сторін.
4. Визначення
потреб колективу ЕНВК №1 у реалізації педагогічних можливостей НІТ при вивченні
предметів шкільного циклу.
5. Стимулювання
педагогів закладу до вдосконалення власної інформаційної компетентності з метою
використання можливостей НІТ у керуванні освітнім процесом.
План проведення засідання педагогічної ради
1.
Експрес-опитування
членів педагогічного колективу щодо їх особистісного ставлення до впровадження
інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний процес
(організаційна група).
2.
Стан виконання
управлінських рішень педагогічної ради від 29.08.2014р.
(директор ЕНВК №1, Крамаренко Т.В., 10 хв.).
3.
Доповідь «Науковий
підхід до використання інформаційно-комунікаційних технологій в
навчально-виховному процесі на сучасному етапі»
(заступник директора з НВР Бондажевська О.П., 25 хв.).
4.
Співдоповіді (в
межах основної доповіді):
4.1. ППЗ як засіб активізації навчальної діяльності молодших
школярів (Ніконова О.І., 3 хв.);
4.2. Мультимедійний супровід освітнього процесу (Кириченко Л.М., 3 хв.);
4.3. Віртуальні подорожі та екскурсії (Гура С.В., 3 хв.);
4.4. Віртуальний виставковий зал як візуалізація досягнень НІТ
(Горкунова О.В., 3 хв.);
4.5. Реалізація принципів дистанційного навчання в ЕНВК №1 (Юзюк З.Ю., 3 хв.);
4.6. Новітні підходи до впровадження інформаційних технологій (Садикіна С.В., 3 хв.);
4.7. Вплив квест-технологій на пошукові та інформаційні
здібності учнів (Свириденко В.В., 3 хв.);
4.8. Електронний журнал як засіб активізації зворотного
зв’язку в освітньому процесі (Чекамова С.М., 3 хв.);
4.9. Роль онлайн-спілкування у формуванні підлітків (Анпілогова С.В., 3 хв.).
5.
Ділова гра
«Переваги та слабкі сторони НІТ»
( Іткін С.О., Ліпецька І.В. по 5 хв.).
6.
Відеонарізка «ІКТ
очима учнів ЕНВК №1»
(учні 11-Б кл., 3
хв.).
7.
Прес-група (5
хв.)
8.
Експерт-група (10
хв.)
9.
Різне.
Науковий підхід до використання
інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховному процесі на
сучасному етапі
Заступник директора з НВР
О.П. Бондажевська, засідання
педагогічної ради, 25.11. 2014р.
«Комп’ютер має ту перевагу над мозком, що ним
користуються».
Лауб Габріель
Світовий
процес переходу до інформаційного суспільства, а також економічні, політичні і
соціальні зміни, що відбуваються в Україні, зумовлюють необхідність прискорення
реформування системи освіти. Сучасна освіта має орієнтуватись на діяльнісні,
розвиваючі технології, які формують у учнів уміння вчитися, оперувати і
управляти інформацією, швидко приймати рішення, пристосовуватись до потреб
ринку праці (формувати основні життєві компетенції).
Людство
має нагальну потребу обробки інформації. Необхідність пошуку нових
організаційних форм і методик навчання зумовлена тим, що виникла потреба в
розробці такої методики, яка відповідає адаптації школи до комп’ютерної епохи. Школа має стати найважливішим фактором
формування нових сучасних життєвих установок особистості.
Сучасному суспільству потрібна компетентна особистість,
здатна брати активну участь у розвитку економіки, науки, культури. Тому сьогодні у шкільній освіті на перший
план висувається завдання створення сприятливих умов для виявлення і
розвитку здібностей учнів, задоволення їхніх інтересів та потреб, розвитку
навчально-пізнавальної активності та творчої самостійності.
Вже
давно доведено, що кожен учень по-різному засвоює нові знання. Раніше
викладачам важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з
використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали
можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити найвибагливіші
індивідуальні запити.
Для
вирішення цього завдання необхідно кожного учня за короткий проміжок часу навчити
освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності
величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб школяр активно, з цікавістю
і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.
Допомогти
вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів
навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці
дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та
індивідуальним.
Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги,
калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати найрізноманітніші
ігри, сучасний комп'ютер, разом з тим, став
для учня рівноправним партнером
(якого часом так не вистачає), здатним дуже тонко реагувати на його дії і
запити.
Що ж таке інформаційно-комунікаційні
технології (ІКТ)?
Будь-яка педагогічна технологія – інформаційна,
оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і
перетворення інформації.
Більш
вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є
комп'ютерна технологія. Комп'ютерні
(нові інформаційні) технології навчання – це процес підготовки і передачі
інформації тому, кого навчають, а засобом здійснення цих технологій є
комп'ютер. Але комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
Уроку з використанням ІКТ властиві наступні
риси:
1.
Принцип адаптивності – пристосування
комп'ютера до індивідуальних особливостей дитини;
2.
Керованість – у будь-який момент можлива
корекція вчителем процесу навчання;
3.
Інтерактивність і діалоговий характер
навчання – ІКТ мають здатність «відгукуватися» на дії учня і вчителя, «вступати»
з ними в діалог, що і становить головну особливість методик комп'ютерного
навчання;
4.
Оптимальне поєднання індивідуальної та
групової роботи;
5.
Підтримання в учня стану психологічного
комфорту при роботі з комп'ютером;
6.
Необмежене навчання – зміст, його
інтерпретації і подача скільки завгодно великі.
Комп'ютер
може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі
навчання: при мотивації, опитуванні, поясненні нового матеріалу, закріпленні.
При цьому комп'ютер виконує такі функції:
1. Функції
вчителя як:
·
джерело навчальної інформації;
·
наочний посібник;
·
тренажер;
·
засіб діагностики і контролю.
2. Функції робочого інструменту як:
·
засіб підготовки текстів, їх зберігання;
·
графічний редактор;
·
засіб підготовки виступів;
·
обчислювальна машина великих можливостей.
Інтегрування
уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК,
роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним.
Застосування
на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних
комплексів дозволяє вчителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня
навчальних досягнень учнів і своєчасно скоригувати власні дії.
Світовий
процес переходу до інформаційного суспільства, а також економічні, політичні і
соціальні зміни, що відбуваються в Україні, зумовлюють необхідність прискорення
реформування системи освіти. Сучасна освіта має орієнтуватись на діяльнісні,
розвиваючі технології, які формують у учнів уміння вчитися, оперувати і
управляти інформацією, швидко приймати рішення, пристосовуватись до потреб
ринку праці (формувати основні життєві компетенції).
Людство
має нагальну потребу обробки інформації. Необхідність пошуку нових
організаційних форм і методик навчання зумовлена тим, що виникла потреба в
розробці такої методики, яка відповідає адаптації школи до комп’ютерної епохи. Школа
має стати найважливішим фактором формування нових сучасних життєвих установок
особистості.
Сучасному
суспільству потрібна компетентна особистість, здатна брати активну участь у
розвитку економіки, науки, культури. Тому сьогодні у
шкільній освіті на перший план висувається завдання створення
сприятливих умов для виявлення і розвитку здібностей учнів, задоволення їхніх
інтересів та потреб, розвитку навчально-пізнавальної активності та творчої
самостійності.
Вже
давно доведено, що кожен учень по-різному засвоює нові знання. Раніше
викладачам важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з
використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали
можливість подавати нову
інформацію таким чином, щоб задовольнити найвибагливіші індивідуальні запити.
Для
вирішення цього завдання необхідно кожного учня за короткий проміжок часу навчити
освоювати, перетворювати і використовувати в практичній
діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо
організувати процес навчання так, щоб школяр активно, з цікавістю і захопленням
працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.
Допомогти
вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних
інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних.
Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання
мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
Поєднуючи в собі можливості телевізора,
відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною
імітувати найрізноманітніші ігри, сучасний комп'ютер, разом з тим, став для учня рівноправним партнером
(якого часом так не вистачає), здатним дуже тонко реагувати на його дії і
запити.
Що ж таке інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ)?
Будь-яка
педагогічна технологія – інформаційна, оскільки основу технологічного процесу
навчання складає отримання і перетворення інформації.
Більш
вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є
комп'ютерна технологія. Комп'ютерні (нові інформаційні) технології навчання – це
процес підготовки і передачі інформації тому, кого навчають, а засобом
здійснення цих технологій є комп'ютер. Але комп'ютер не замінює вчителя, а
тільки доповнює його.
Уроку з використанням ІКТ властиві наступні риси:
1.
Принцип адаптивності – пристосування комп'ютера до індивідуальних
особливостей дитини;
2.
Керованість – у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу
навчання;
3.
Інтерактивність і діалоговий характер навчання – ІКТ мають здатність
«відгукуватися» на дії учня і вчителя, «вступати» з ними в діалог, що і
становить головну особливість методик комп'ютерного навчання;
4.
Оптимальне поєднання індивідуальної та групової роботи;
5.
Підтримання в учня стану психологічного комфорту при роботі з комп'ютером;
6.
Необмежене навчання – зміст, його інтерпретації і подача скільки завгодно
великі.
Комп'ютер
може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі
навчання: при мотивації, опитуванні, поясненні нового матеріалу, закріпленні.
При цьому комп'ютер виконує такі функції:
1. Функції вчителя як:
·
джерело навчальної інформації;
·
наочний посібник;
·
тренажер;
·
засіб діагностики і контролю.
2. Функції робочого інструменту як:
·
засіб підготовки текстів, їх зберігання;
·
графічний редактор;
·
засіб підготовки виступів;
·
обчислювальна машина великих можливостей.
Інтегрування
уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК,
роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним.
Застосування
на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволяє вчителю за
короткий час отримувати об'єктивну картину рівня навчальних досягнень учнів і
своєчасно скоригувати власні дії.
Але, наряду з
перевагами, виникають певні недоліки та проблеми при застосуванні ІКТ в НВП
(виступ Іткіна С.О.).
Так, небезпек
при застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний
процес існує багато. Але чи всі вони такі вже нездоланні і шкідливі для учнів?!
Чи все-таки можна, якщо не ліквідувати, то максимально нівелювати їх? Давайте
розберемось…
В сучасній
школі учні отримують навички комп’ютерної грамотності вже в початкових класах,
що зумовлюється концепцією розвивального навчання, у якій психологи
підкреслюють виняткову важливість молодшого шкільного віку для формування творчої
особистості.
Сприяти
виконанню основних завдань навчання і виховання дітей цього вікового періоду,
забезпечити їх належний розвиток у галузі інформатизації та покращити освітній
процес в школі загалом, в повній мірі здатне використання на уроках початкової
школи педагогічних програмних засобів (ППЗ) («ППЗ
як засіб активізації навчальної діяльності молодших школярів – член творчої
групи з проблем впровадження ІКТ в НВП вчителів початкових класів Ніконова
О.І.).
Найбільшою
проблемою традиційного навчання є повільна динаміка та часткова відсутність
елементів інтерактивності й наочності. Сучасні інформаційні технології
дозволяють мінімізувати цю проблему.
За допомогою мультимедійних презентацій вчитель при мінімальній підготовці
і незначних витратах часу має можливість підготувати наочність. Уроки, складені
за допомогою PowerPoint, видовищні та ефективні в роботі над інформацією.
Мультимедійні засоби надають користувачеві персонального комп’ютера такі види
інформації як текст, зображення, анімаційні картинки, аудіокоментарі, цифрове
відео («Мультимедійний супровід
освітнього процесу» - керівник творчої групи з
проблем впровадження ІКТ в НВП вчителів словесності Кириченко Л.М.).
Дуже
схожими за методикою і методичними прийомами з мультимедійними презентаціями є
застосування на уроках віртуальних подорожей і екскурсій та віртуальне
відвідування виставкового залу. За специфікою профілізації наш навчальний
заклад вміщує в собі колегіум філологічно-філософського та образотворчого
напрямків. В класах поглибленого вивчення іноземної філології (англійська мова)
на уроках країнознавства без віртуальних подорожей не обійтись («Віртуальні подорожі та екскурсії» - керівник МО вчителів іноземної мови Гура
С.В.).
В наш складний
час відвідати кращі художні музеї та галереї світу просто неможливо. Але
засобами інформатизації і ця проблема ліквідовується дуже просто. Отже, про віртуальний виставковий зал як візуалізацію
досягнень НІТ доповість Горкунова О.В. - керівник
МО вчителів естетичного виховання.
Широке
впровадження в навчальний процес ІКТ привело до появи віртуальних
університетів, відкритої системи освіти.
Реалізація відкритої освіти може здійснюватись
за рахунок дистанційного навчання,
яке можна образно назвати навчанням на відстані («Реалізація принципів дистанційного навчання в ЕНВК №1»- керівник творчої групи
вчителів іноземної мови з проблем впровадження ІКТ в НВП Юзюк З.Ю.).
Інформатизація
освіти пов’язана, насамперед, з наявністю сучасної комп’ютерної техніки,
різноманітного програмного забезпечення, глобальних мереж (Інтернет) та
мультимедійних технологій.
Широке
застосування комп'ютерів в освіті привело до появи нового покоління
інформаційних освітніх технологій, що дали змогу підвищити якість навчання,
створити нові засоби впливу, ефективніше взаємодіяти вчителям з учнями. Ці
новітні інформаційні освітні технології дають можливість значно підвищити
ефективність навчання («Новітні підходи
до впровадження інформаційних технологій» - член
МО вчителів точних наук Садикіна С.В.).
Розвиток
інформаційних технологій, повсюдне використання інформаційних ресурсів визначають необхідність підготовки в
підростаючому поколінні творчого активного резерву. З цієї причини стає
актуальною проблема використання засобів нових ІКТ для реалізації ідей
розвиваючого навчання, розвитку особистості учня, зокрема, розвитку творчого
потенціалу, формування вміння здійснювати прогнозування результатів власної
діяльності, розробляти стратегію пошуку шляхів і методів вирішення завдань – як
навчальних, так і практичних («Вплив
квест-технологій на пошукові та інформаційні здібності учнів» - член МО вчителів військово-патріотичного
напрямку Свириденко В.В.).
Необхідною
складовою формування єдиного освітнього інформаційного простору, першим кроком
до використання інноваційних та дистанційних технологій навчання у професійній
діяльності вчителя є наявність Інтернету. Комп’ютерно орієнтоване навчальне
середовище ЕНВК №1 створюється шляхом застосування інтегрованих
загальнонаціональних електронних ресурсів, таких як програмне середовище «Мої
знання», одним із сервісів якого є електронний журнал («Електронний журнал як засіб активізації зворотного зв’язку в
освітньому процесі» - керівник МО вчителів
початкових класів Чекамова С.М.).
Але, як
активні учасники навчально-виховного процесу, батьки учнів вже не
вдовольняються інформацією яку вони отримують від власних дітей та з
щоденників. Вони потребують все більшої обізнаності про рівні навчальних
досягнень учнів, про проблеми навчання та дисципліни, загальні класні, шкільні та позакласні заходи. Батьків все
більше цікавлять досягнення сучасної педагогічної науки та психологічний
супровід. Всі ці та багато інших питань створюють нагальну потребу у
встановленні та підтриманні тісних зв’язків між усіма членами освітнього
процесу. Про те, як вони здійснюються,
доповість керівник МО вихователів ГПД Анпілогова С.В. «Роль онлайн-спілкування
у формуванні підлітків».
На завершення
нашої дискусії щодо ефективності впровадження інформаційно-комунікаційних
технологій в навчально-виховний процес пропонується почути думку наших дітей (відеоролик «ІКТ очима учнів ЕНВК №1»).
Підвести підсумок
під всіма аргументами і контраргументами ділової гри «Переваги та слабкі сторони НІТ» пропонується члену МО вчителів словесності Ліпецькій І.В.
Перший
віце-президент НАПН України Луговий Віктор Іларіонович підкреслив, що у напрямі
інформатизації освіти необхідно вирішити невідкладні завдання: довершити
технічне оснащення навчальних закладів, кабінетів, лабораторій, бібліотек
комп’ютерними системами; суттєво оновити зміст, педагогічні технології, методичне
забезпечення навчання і викладання на основі ІКТ; упровадити новітні навчальні
системи з використанням ІКТ; формувати інформаційно-комунікаційну культуру
освітян і суспільства в цілому.
Інтернет швидко знайшов застосування в науці,
освіті, зв'язку, засобах масової інформації, включаючи телебачення, в рекламі,
торгівлі, а також в інших галузях людської діяльності. Перші кроки із
впровадження Інтернету в систему освіти показали його величезні можливості для
її розвитку. Разом з тим, вони виявили труднощі, котрі необхідно подолати. Потребує
значних затрат і організація навчання, пов'язаного з необхідністю використання
значної кількості технічних (комп'ютери, модеми тощо), програмних (підтримка
технологій навчання) засобів, а також підготовка додаткової
організаційно-методичної допомоги (спеціальні інструкції для тих, хто
навчається, та для викладачів), нових підручників і навчальних посібників.
Нині
відбувається накопичення досвіду, пошук шляхів підвищення якості навчання і
нових форм використання ІКТ у різних навчальних процесах. Певні труднощі
використання ІКТ в освіті виникають у зв’язку з відсутністю не лише методичної
бази їх використання, а й методології розробки ІКТ для освіти, що примушує
педагога на практиці орієнтуватися тільки на власний досвід і вміння емпірично
шукати шляхи ефективного застосування інформаційних технологій.
Педагогічний
колектив Енергодарського навчально-виховного комплексу №1 намагається йти в
ногу з часом. Про це свідчить хоча б, представлений перед нами банк матеріалів
предметних методичних об’єднань щодо інформаційного супроводу НВП та
напрацювання творчих груп вчителів з проблем впровадження ІКТ. Зважте й на те,
що це лише невелика частина творчих наробок наших педагогів та учнів з даного
наврямку, бо основна їх маса зберігається в електронному вигляді.
Отже, нам є
чим пишатись, однак, як здавна говориться «немає меж для вдосконалення». То ж,
успіхів усім нам у подальшій творчій діяльності щодо впровадження нових
інформаційних технологій в освітній процес.
Немає коментарів:
Дописати коментар